Ik heb nu een website dus het geld stroomt met bakken binnen

Categorieën

SEO »
23 augustus, 2013 – 4 Comments

Serieus. Laat me even weten hoe je dat dan geregeld hebt. Ik ken namelijk geen enkele website waar het zo werkt, maar ben zeer geïnteresseerd in het concept.

Zonder dollen: dat bestaat niet. Er zijn geen websites die onderhoudsvrij zijn, nooit veranderen, waar nooit iets nieuws op komt te staan en die voor een fatsoenlijk maandinkomen zorgen. Je website is een instrument, dat je op de juiste manier moet inzetten en blijven aanpassen aan de huidige wensen van je doelgroep. Alleen op die manier gaat je website voor je werken.

Inhoudsopgave

  1. Je website is nooit af
    1. Van weblog naar website
    2. Van website naar webshop
  2. Promoot actief
    1. Linkruil
    2. Social media
    3. Google+
    4. Twitter
    5. Facebook
    6. Pinterest

Je website is nooit af

Als jij denkt dat je website af is, dan heb je het verkeerd. Je website is nooit af. Het is een marketingtool die organisch met je bedrijf mee zou moeten groeien. Dat kan op allerlei manieren.

Van weblog naar website

Omdat schrijven je niet moeilijk afgaat, houd je een blog bij op je website over marktontwikkelingen, nieuwe klanten en productinnovaties. Je bezoek stijgt en opeens lijk je een soort autoriteit te worden op je eigen marktgebied. Iemand vraagt of je voor hem een stukje zou willen schrijven over een bepaald onderwerp ‘want daar weet jij zoveel vanaf’. Opeens lijkt je weblog allerhande extra hoofdstukken nodig te hebben:

  • Een pagina over jou, wie ben je en wat doe je, waarom ben jij die autoriteit
  • Een pagina over wat je graag zou willen doen, je diensten en waarom mensen juist jou daarvoor nodig hebben
  • Een eenvoudige manier om contact met je op te nemen, een formulier, telefoonnummer

Je weblog wordt volwasssen.

Van website naar webshop

Het allerbeste voorbeeld is natuurlijk de onderneemster die vanuit huis haar producten verkoopt en er na anderhalf jaar achter komt dat haar ‘hobby’ een volwaardig bedrijf is geworden waarbij simpele bestellingen via de e-mail en een betaling achteraf niet meer realistisch zijn. Steeds maar achter je geld aan blijven bellen, herinneringen mailen, je bent er eigenlijk te groot voor geworden.

De stap naar een webshop lijkt logischer dan ooit. Mensen bestellen, betalen en dan pas ga je leveren.

Als het goed is voel je vanzelf aan wanneer je website een volgende fase in moet, maar pro-actief daarmee bezig zijn is geen overbodige luxe. Zorg ervoor dat het niet je potentiële klant is die je er op wijst, maar blijf actief verkeer en gebruik op je website monitoren zodat je ruim op tijd kunt inspelen op nieuwe mogelijkheden.

Mocht je het gevoel hebben dat je website zich in een nieuwe fase bevindt, maar heb je geen idee hoe je daarbij de punten op de i moet zetten, denk dan eens aan onze website analyse.

Promoot actief

Je website is helemaal af, je gebruikt de WordPress SEO plugin om hem helemaal te optimaliseren voor Google, alles lijkt te kloppen. Behalve die eerste klant aan de deur van je website.

Dat kan een aantal redenen hebben. Het meest waarschijnlijk is het echter dat er eenvoudigweg geen richtingaanwijzers (links) naar je website op internet staan. Wil je gevonden worden, dan dien je in ieder geval de weg naar je website zo duidelijk mogelijk te maken. Zorg dat er naar je gelinkt wordt!

Er zijn een aantal simpele mogelijkheden waar je in eerste instantie aan kunt denken:

  1. Is er een branche-organisatie die een lijst met website heeft waar je tussen hoort te staan?
  2. Zorg voor media aandacht voor je bedrijf (PR), offline en online, waar je link in vermeld wordt.
  3. Ben je vooral lokaal actief? Elk zichzelf respecterend dorp heeft minimaal twee websites die interessant voor je kunnen zijn (nieuwssites, bedrijvenindexen).
  4. Andere bedrijven: sta je al op de website van je leverancier als verkooppunt? Biedt je buurman gerelateerde producten aan? Dan kun je vast iets samen doen waardoor een verwijzing naar je website logisch is.

Linkruil

Ja, hartstikke leuk. Ik link naar jou en jij naar mij en dat zetten we allemaal op een pagina die we ‘Links’ noemen. U proeft cynisme? Correct!

Weet je wat het is? Het is veel interessanter om te linken naar een ander bedrijf vanuit een nieuwsbericht of een informatieve pagina. Dan voegt die link namelijk iets toe. Op een losse pagina een lijst met ongerelateerde links zetten is doelloos, daar is geen enkel goed argument voor. Als je het leuk vindt om zo’n lijstje op te bouwen, laat je maar een vriendenboekje rondgaan.

Veel interessanter is het om met die bevriende bedrijven te linken op social media.

Social media

Social media is gemeengoed geworden en zelfs in een dorp als Wijchen werkt het op allerlei manieren voor je bedrijf.

Google+

“Ik heb geen Google+, hoef dat niet en het doet toch niets voor me.” Maar je wilt wel heel graag prominent in dit lijstje en op dat kaartje staan:

Lokaal gevonden worden

Die bedrijven staan daar onder meer omdat ze een goed aangeklede Google+ pagina hebben. Liefst met een aantal reviews van tevreden klanten. Een vriend van me vraagt standaard na afloop van coaching trajecten of de inmiddels ex-client een aardig woordje voor hem kan achterlaten op zijn Google+ pagina. Het leverde hem tot nu toe maar liefst zestien testimonials die hij niet alleen in die zoekresultaten, maar natuurlijk ook gewoon in zijn offline en verdere online communicatie kan gebruiken.

Conclusie: zet een pagina op en zorg dat ie aangekleed is met informatie, adres en testimonials. Overigens kun je om lokaal te ranken natuurlijk ook eens kijken naar onze Local SEO plugin. Dan kom je helemaal beslagen ten ijs.

Twitter

Twitter leent zich zeer goed als alternatief voor sms naar bevriende ondernemers. Daarnaast is het dé manier om andere ondernemers te ontmoeten, door bijvoorbeeld eens te kijken of er niet een lijst is opgezet voor je regio. Ook leent het zich altijd weer voor een conversatie door simpelweg te kijken wat er over je beroepsgroep zoal gezegd wordt op Twitter.

Facebook

Ik ken ondernemersclubs die hun onderlinge communicatie via secret groups laten verlopen. Politieke partijen die dat doen. Ik ken bedrijven die niet eens een website hebben maar alles via Facebook met hun doelgroep communiceren. Facebook is inmiddels zo verweven in de maatschappij dat je vrijwel iedereen direct of indirect kunt bereiken via Facebook. Het is zonde om die kansen te laten liggen.

Pinterest

Het is misschien een buitenbeentje omdat het volledig is gefocust op plaatjes, maar vooral bij bedrijven waarbij emotie wordt verkocht, is het een sterke toevoeging aan je online communicatie, dit is een mooi voorbeeld daarvan. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk.

Waarom ik Linkedin niet noem? Linkedin is minder interactief, gaat meer over de persoon achter het bedrijf. De enige functie die ik echt interessant vind aan Linkedin is Groups, maar eerlijk gezegd kan ik daar niets wat ik ook niet op Twitter of Facebook kan.

Houd één ding in je achterhoofd: social media gaat vooral over het kennen van je doelgroep, je begeven op de social media waar zij zich ook begeven en interactief bezig zijn met het medium. Het is zenden en ontvangen, en converseren. Niet een van de drie. Er zijn een hoop artikelen geschreven over het onderwerp. Ik noem graag deze twee online, engelse artikelen, omdat ze de basis erg goed in beeld brengen:

En nu jij.

Wat heb jij gedaan om je website actief onder de aandacht te brengen? Deel je ideeën, successen en mislukkingen in de reacties.




4 Responses

  1. Arjan Bakker
    By Arjan Bakker on 23 augustus 2013

    Hoi Michiel, leuk artikel :-) Moest even lachen om je “linkruil”. Dat waren leuke tijden 15 jaar geleden….

    Wat je nog mag toevoegen: Analytics, GWT/BWT, Linkedin, Youtube, xml sitemaps en zo zijn er nog vele…

  2. Bart Pluijms
    By Bart Pluijms on 23 augustus 2013

    Schitterend stuk, zo veel herkenbare stukken!
    Helaas zijn er nog veel mensen die denken dat wanneer de website klaar is, ze er nooit meer iets aan hoeven te doen.
    Ik ken genoeg websites waar al geruime tijd niets meer aan is gedaan, ook al stimuleren we onze klanten regelmatig om goed te kijken naar hun website, deze te onderhouden en te vernieuwen.

    • Michiel Heijmans
      By Michiel Heijmans on 23 augustus 2013

      Zonde he. Dat je bijvoorbeeld zo weinig nieuws schrijft dat er op de Nieuws pagina 10 berichten staan en de tiende van 2006 is..