Teksten, liefst in overvloed

Categorieën

SEO »
27 augustus, 2013 – 1 Reactie

Je website is je informatieve uithangbord of je digitale winkel op internet. Daar komt het in de basis wel op neer. In beide gevallen wil je de bezoeker informeren over je producten en diensten en overhalen klant te worden.

Inhoudsopgave

  1. Autoriteit
    1. Scrollen?
  2. Verschillende teksten op je website
    1. Indeling
    2. Introductie
    3. Tekstpagina
    4. Categoriepagina
    5. Productpagina
  3. Samengevat

Autoriteit

Er bestaan allerhande fabels en waarheden over de lengte van die teksten. Waar het op neer komt, is dat als je een dik boek over een bepaald onderwerp in de kast ziet staan, dan mag je verwachten dat daar veel informatie over het onderwerp in staat. Het dunne boekje dat ernaast staat is leuk, makkelijk, maar zeer waarschijnlijk minder toonaangevend dan het dikke boek. Het dunne boek heeft waarschijnlijk ook minder autoriteit op het gebied van het onderwerp. Daarmee is niet gezegd dat een dun boek per definitie minder goed zou zijn, maar wel dat het de schijn tegen heeft.

Als er daarentegen 100 mensen zijn die het dunne boek hebben gelezen en fantastisch vinden en maar drie die dat vinden van het dikke boek, en al die mensen ventileren dat op internet, dan krijgt het dunne boek vanzelf de autoriteit die het verdient.

Met websites is het ongeveer hetzelfde.

Wikipedia is natuurlijk het beste voorbeeld hierin. Het is een website tjokvol met tekst, waardoor veel mensen Wikipedia een bepaalde autoriteit toekennen. Die heeft het natuurlijk niet per definitie. Sterker nog, een partij in een rechtszaak die zijn feiten baseert op Wikipedia, is op basis van alleen die feiten per definitie de verliezende partij. Wikipedia is een door de community onderhouden encyclopedie, zonder controle of de teksten die er op staan feitelijk kloppen.

Wikipedia kan ook de leek bewerken

Ook de leek kan Wikipedia bewerken

Wat ik maar wil zeggen is dat autoriteit ook een subjectief iets is.

Als jij als zonneschermleverancier je website vol zet met informatie over de producten die je verkoopt, dan zullen je (potentiële) klanten natuurlijk daar wel een bepaalde autoriteit aan toekennen. Een slager hoeft niet per definitie alles te weten over groente: hij vertrouwt op de kennis en kunde van de groenteman.

Scrollen?

De lengte van die teksten wordt niet alleen bepaald door het aantal woorden. Juist op internet wordt die lengte, net als in papieren magazines, bepaalt door een combinatie van tekst, afbeeldingen en witruimte. Over afbeeldingen hebben we het al gehad. Witruimte is de negatieve ruimte tussen bepaalde elementen op je website, bijvoorbeeld bepaalt door de regelhoogte van een tekstregel, de marge tussen een tekst en een afbeelding of bijvoorbeeld tussen alinea’s. Die witruimte maakt de tekst leesbaar.

Door meer tekst, afbeeldingen en witruimte wordt het haast onvermijdelijk dat de bezoeker moet scrollen om alle content te bekijken. Boze tongen beweren dat dat eigenlijk uit den boze is, maar feit is dat de overgrote meerderheid van de bezoekers van je website allang gewend is aan die scrollbalk en zeker door het gemak van het scrollwieltje op de muis dat scrollen helemaal geen probleem meer vindt.

Ook over de zogenaamde ‘vouw’ van de website doen allerlei verhalen de ronde. De vouw is ontstaan doordat ook kranten op de bovenste helft van een dichtgevouwen krant de belangrijkste berichten zichtbaar maken: zo komt ie immers de brievenbus in. Bij een website is het gedeelte ‘boven de vouw’ het deel van de website dat de bezoeker ziet zonder te scrollen. Het is de eerste indruk en die eerste indruk moet goed zijn. Hij moet laten zien waar je website over gaat, welke informatie te vinden is of welke producten te koop. Op basis van die eerste indruk beslist het merendeel van de nieuwe bezoekers van je website of ze wel of niet op je website blijven of liever terugklikken naar Google om de volgende website te bekijken.

Indien mogelijk, geef dan boven de vouw aan dat er onder de vouw nog content is. Dat kan bijvoorbeeld door een alinea ‘over de vouw’ te plaatsen, of duidelijk te maken in het ontwerp van de website dat er meer te zien is als de bezoeker scrollt. Maar mijn mening is je website volledig boven de vouw willen ‘proppen’, echt niet meer van deze tijd is.

Verschillende teksten op je website

Je moet je teksten dusdanig over je website verdelen dat de bezoeker op de juiste momenten wordt voorzien van relevante informatie. Dat klinkt simpel, maar op cruciale momenten in dat proces laten veel websites het afweten.

Beantwoord voor jezelf drie kernvragen:

  1. Wie is mijn doelgroep (online)?
  2. Hoe zoekt die doelgroep naar mijn producten of diensten?
  3. Waarom zou die doelgroep met mij in zee moeten gaan in plaats van met mijn concurrent?

Indeling

Is je website in te delen in logische secties of hoofdstukken? Kun je zonder veel moeite je menu-items bepalen? Of vind je het lastig om nu eigenlijk te bepalen waar je website over moet gaan?

Zet voordat je begint te schrijven een ruwe indeling in hoofdstukken op. Uiteraard met de hierboven genoemde vragen in je achterhoofd. Daarmee bepaal je in negen van de tien gevallen ook al je hoofdmenu.

We zien tijdens onze website analyses helaas nog te vaak een menu met een uitklapmenu erin, met daarin een ander uitklapmenu. Als je zo’n groot en uitgebreid menu nodig hebt, kun je je afvragen of je indeling wel klopt. Je bezoeker zit namelijk zeer waarschijnlijk niet te wachten op zo’n ingewikkelde website. In dat geval kan het beter zijn bepaalde pagina’s samen te voegen en eventueel een korte extra navigatie op die pagina op te nemen.

Enkele verplichte onderdelen van vrijwel elke website zijn natuurlijk een homepage waar daadwerkelijk tekst op staat en een contactpagina met adresgegevens (en een contactformulier).

Introductie

Er staan verschillende soorten tekst op een siteElke website zou een goede introductie moeten hebben, een goede inleidende tekst op de homepage. Die vertelt zowel aan je bezoeker als aan Google waar je website over gaat. Door die tekst, kan een bezoeker snel beslissen of jouw website de informatie bevat waarnaar hij op zoek is.

Die inleidende tekst geldt eigenlijk voor alle secties van je website:

  • Het kan de eerste paragraaf van een tekstpagina zijn,
  • of de inleiding op een verzameling (categorie) artikelen op je blog,
  • je adresgegevens op de contactpagina of
  • de gemeenschappelijke noemer van een fotoalbum.

Eigenlijk komt het er op neer dat het in één oogopslag duidelijk moet zijn wat je op die pagina te bieden hebt. En dat kan al door een goede, beschrijvende slogan op je homepage, natuurlijk!

Tekstpagina

Naast de eerder genoemde introductie missen heel veel tekstpagina’s tussenkopjes of paragraaftitels. Deze zijn echt heel belangrijk. Als je die op de juiste manier inzet, maak je dat je website makkelijk scanbaar wordt voor zowel je bezoeker (denk aan krantenkoppen in de krant) als Google. Het kost door de paragraaftitels minder moeite te bepalen welke onderdelen belangrijk zijn voor de bezoeker en welke delen hij vluchtig overheen kan lezen. Uiteraard speelt ook hierbij, of misschien wel juist hierbij, witruimte een grote rol.

Afbeeldingen gelden als ondersteuning van de tekst, maar ze kunnen ook storend werken. Een afbeelding van iemand die van de tekst af kijkt, werkt averechts, doordat de focus in de pagina door die simpele ‘richtingaanwijzer’ van de tekst af gaat.

Wat ook niet aan te raden is, is om afbeeldingen aan de linkerkant uit te lijnen waardoor ze de leeslijn van de bezoeker doorbreken. Zorg dat de bezoeker op een makkelijke, logische manier je tekst kan lezen.

Categoriepagina

De meeste webshops proberen de nadruk te leggen op productpagina’s. Dat hoeft helemaal niet de juiste keuze te zijn.

Er zijn twee soorten bezoekers op een webshop:

  1. De bezoeker die zicht oriënteert op een product
  2. De bezoeker die een specifiek product zoek

Die eerste bezoeker weet nog niet precies welk product hij wil kopen, die zoekt bijvoorbeeld een mobiele telefoon en wil vergelijken. Je moet hem faciliteren in die keuze. Optimaliseer je categoriepagina voor deze bezoeker. Denk aan vergelijkingsmogelijkheden als op Tweakers.net. Maar zorg ook voor een goede uitleg over de categorie op die pagina, zodat de bezoeker weet dat ie op de juiste pagina terecht is gekomen en ook Google aan die tekst ziet wat de samenhang tussen alle producten op die pagina is.

Zorg ervoor dat je met dergelijke opties en die inleidende tekst de bezoeker helpt in zijn beslissingsproces.

Als hij daarentegen naar een specifiek product op zoek is, of zelfs naar een artikelnummer, dan zoekt hij waarschijnlijk naar de goedkoopste aanbieder daarvan. Dat kun jij best zijn, maar als je website niet specifiek ‘de goedkoopste’ wil zijn, dan is die klant waarschijnlijk niet de klant die je het liefst wilt binnenhalen.

Productpagina

Om daar even op door te gaan: de meeste webshops kunnen nogal wat verbeteren aan die productpagina’s waarmee je bovengenoemde bezoeker nummer twee bedient. Vaak is de productbeschrijving te kort en wordt een bepaalde tekst (of een deel daarvan) voor meerdere producten gebruikt. Waarbij dan bijvoorbeeld alleen het productnummer of de productnaam varieert. Op die manier lijken alle pagina’s op elkaar. Het grote nadeel daarvan is dat Google de pagina’s als ‘dezelfde’ kan gaan beschouwen, niet meer weet welke bovenaan te zetten voor het product en al je pagina’s lager in de zoekresultaten zet (duplicate content).

Vaak is het investeren in een goede tekstschrijver in dit geval winstgevender dan de pagina helemaal technische te optimaliseren voor zoekmachines.

Een andere manier om relevante content aan je productpagina’s toe te voegen is het verzamelen van beoordelingen van klanten die het product gekocht of gebruikt hebben. Naast dat ze relevante tekst bevatten, zullen ze ook het vertrouwen van de consument vergroten. Technisch kun je daarnaast ook het een en ander met die beoordelingen, maar dat gaat te ver voor dit artikel. Daarover hier meer.

Samengevat

Ga niet over één nacht ijs als je een nieuwe website op gaat zetten. Voordat je je winkel opent, denk je ook na over de indeling, de producten die je in de etalage zet en de manier waarop je je klanten benaderd. Met je website is dat echt niet anders.

En nu jij.

Mocht je aanvullingen hebben op dit artikel of een vraag met betrekking tot een specifieke pagina op je website, stel die dan gerust in de reacties. We kijken er graag naar.




1 Response

  1. Bas de Kryuff
    By Bas de Kryuff on 5 september 2013

    Handige tips! Ga ik zeker mee aan de slag voor mijn eigen website. Heb nu nog te weinig tekst vrees ik. Bedankt!