Ik wil een nieuwe website. En nu?

Categorieën

SEO »
20 augustus, 2013 – 13 Comments

Je kunt zoekmachine-optimalisatie, of SEO, vergelijken met een zwembad: waar onze klanten op het gebied van van SEO nog bandjes om hebben, zijn wij aan het reddingszwemmen. Het is een kennis’gat’ dat moeilijk te overbruggen is, voornamelijk omdat onze klanten helemaal niet op die manier bezig zouden moeten zijn met hun website. Zou je zeggen.

De praktijk wijst anders uit. Een website is allang geen noodzakelijk kwaad meer, of een pronkstuk op je visitekaartje. Je website is je winkel op internet en het internet neemt snel de functie van de telefoongids, Gouden Gids en het plaatselijke sufferdje over als het gaat om lokaal, landelijk of mondiaal zoeken naar de juiste producten of diensten.

Tijdens het schrijven van onze site reviews komen we vaak onderliggende problemen tegen. Het rammelt vaak aan de basis.

Om meer duidelijkheid te verschaffen over de wondere wereld van websites, hebben we besloten in een serie van artikelen in de komende weken de basis uit te leggen.

Inhoudsopgave

  1. Je website is je winkel
  2. De fundering van je website
  3. Webbouwer of content management systeem?
  4. Ontwerp en functionaliteit
    1. Sfeerbepaling door kleur
    2. Optimaliseren door foto of video

Je website is je winkel

Je website is je winkelWaar gebeurd verhaal: in een winkel is een product niet voorradig. De verkoopmedewerker in de winkel kan het product wel bestellen, maar dan is het over drie dagen in de winkel en kan ik het komen ophalen. Na vriendelijk bedankt te hebben, bestel ik het product in de webshop van dezelfde winkel en heb het product de volgende morgen in huis.

Het toont dat bedrijven zich bewust moeten zijn van de website, de website door en door moeten kennen en op de hoogte moeten zijn van de mogelijkheden van de website voor de klant.

Als ik een aannemer zoek in een bepaalde plaats, zal ook die aannemer ervoor moeten zorgen dat zijn etalage op internet er fatsoenlijk uit ziet, zelfs al heeft hij zich nooit druk hoeven maken om een fysieke winkel. Door het internet heeft hij die nu wel.

Conclusie: als je een website wilt of hebt, geef die dan minstens zoveel aandacht als je fysieke bedrijf.

De fundering van je website

Laten we onderaan beginnen. Beton storten, de fundering leggen. Bij een website is dat natuurlijk de hosting. Als je je hosting op prijs hebt uitgezocht, zeur dan niet als er zich scheurtjes beginnen te vertonen. Tien tegen een dat je zelf met de pur-spuit aan de slag mag en de boel daarna opnieuw mag witten. Onthoudt dat dat echt het laatste is waar je op zit te wachten. Vaak is gedegen onderzoek en navraag bij collega-websitehouders de enige juiste manier om een hosting partij te kiezen.

Wordt je website gemaakt door een betrouwbare, bij jou bekende webbouwer, dan zal deze zeer waarschijnlijk zelf een voorstel doen voor de hosting. Je webbouwer heeft ervaring met die partij, heeft daar meer websites gehost en je kunt er vanuit gaan dat bij calamiteiten je webbouwer voor jou het aanspreekpunt is. Wel zo makkelijk.

Mocht je website een shop bevatten, met betaalmogelijkheden, of een afgeschermd klantendeel, dan is het aan te raden ook de beveiligingsmogelijkheden onder de loep te nemen. Je webbouwer kan je er vast meer over vertellen.

Webbouwer of content management systeem?

Content Management SysteemDit is een lastige. Kies je je webbouwer op basis van het systeem waar je mee wilt werken of laat je het systeem afhangen van je webbouwer? WordPress of Joomla!? Typo3 of CMS Made Simple? Iets met bomen en een bos niet zien. Heb je ervaring met een systeem en wil je per se daarmee blijven werken, dan beperk je daarmee de keuze voor een webbouwer. Andersom heeft je webbouwer vast als een voorkeur en zul je je daar in de meeste gevallen bij neer moeten leggen.

Het is de tweede onderlaag van je website, want met de keuze voor hosting, webbouwer of content management systeem (CMS) heb je nog steeds geen website.

Ontwerp en functionaliteit

Als je weet op basis waarvan door wie je website gebouwd gaat worden, ga je eindelijk daadwerkelijk met je uiteindelijke website aan de slag. Waarschijnlijk zijn dit de volgende stappen:

  1. Voorstel voor ontwerp
  2. Keuze van ontwerp
  3. Concessies aan het ontwerp
  4. Uiteindelijke ontwerp
  5. Aanpassing van het ontwerp

Ik heb meer dan 50 websites gemaakt en in 48 van die gevallen was dit het geval. Het komt door het ontbreken van de allerbelangrijkste eerste stap:

Vaststellen van de functionaliteiten van je homepage

Een homepage bestaat ruwweg uit drie delen:

1. Het menu
Een veel gemaakte fout is het menu zo vol te proppen met links dat er geen overzicht of lijn meer in te ontdekken is. Vaak is het beter te kiezen voor een aantal hoofdpagina’s en vanaf die hoofdpagina’s pas de rest te ontsluiten. Mocht je per se willen dat al je pagina’s vanaf je homepage bereikbaar zijn, is het slimmer een zoekfunctie toe te voegen.

2. Een introductie
Zorg er altijd voor dat je homepage de bezoeker onmiddellijk duidelijk maakt waar je website over gaat. Of je nu een online bouwmarkt bent of de plaatselijke voetbalvereniging. De eenvoudigste manier is het toevoegen van een goede, duidelijke tagline of slogan. Zelfs “De goedkoopste supermarkt van Lutjebroek” vertelt de bezoeker waarom hij je site moet bezoeken. Maar natuurlijk kan het specifieker. “Bestel online bij de goedkoopste supermarkt van Stede Broec” is natuurlijk veel duidelijker. Je weet gelijk dat je voor concurrerende prijzen je boodschappen kan laten bezorgen, ook als je in Bovenkarspel woont. Voor meer informatie over deze plaatsen, zie Wikipedia. De uitgebreide variant van de introductie is een aantal regels of zelfs paragrafen over het nut van je website, met een zorgvuldig gekozen titel. Het komt er op neer dat je zowel voor je bezoeker als Google duidelijk wil maken wat hij kan verwachten op je website.

3. Een call-to-action
Een call-to-action is een trigger, een aandachttrekker. Die staat natuurlijk op je homepage, maar kan ook op andere pagina’s van toepassing zijn. Het is liefst het meest opvallende element op de pagina. Dat kan een gifgroene button zijn, maar ook een centrale tekst waar overduidelijk de focus ligt, doordat er een pijl naar wijst, of doordat de tekst de grootste tekst op de pagina is. Het kan eigenlijk vanalles zijn, als je er maar voor zorgt dat er een duidelijke nadruk ligt op het desbetreffende element.

Enkele suggesties voor die call-to-action:

  • Link naar de pagina van je bestverkopende product
  • Link naar je contactpagina als dat het doel is van je website, en op die contactpagina een duidelijke verzendbutton bij je contactformulier
  • Maak een call-to-action van de inschrijfbutton van je nieuwsbrief

Bepaal het doel van de pagina en leg daar door die call-to-action de nadruk op.

Een van de bijkomende voordelen: je bezoeker zal eerder geneigd zijn die call-to-action te klikken en zo verder in je site te komen. Je trekt hem als het ware je site in, waardoor de kans dat hij terugklikt naar Google of doorklikt naar een andere site kleiner wordt (het verlaagt de zogenaamde ‘bounce rate’).

Probeer voor elke pagina zo’n lijstje te maken. Op basis van die lijstjes, kan de ontwerper naar de tekentafel en aan de slag met je ontwerp. Ik heb al meerdere website eigenaren geshockeerd door een knal-oranje button voor te stellen op hun stemmig blauwe website. Het gestyleerde element dient een doel en dat doel moet leidend zijn, niet of de kleurtjes wel naadloos aansluiten.

Social buttonsEen gerelateerde irritatie van me is de zelfontworpen social media button. Ga voor herkenning, gebruik de buttons die de verschillende websites zelf ter beschikking stellen, of hun logo. Dat snapt je bezoeker, dus presenteer hem die als je wilt dat hij ze gebruikt.

Sfeerbepaling door kleur

Functionaliteit is één, sfeerbepaling is twee. Leuke ontwerpdingetjes mogen pas worden toegepast als die twee zijn afgekaart.

Met sfeerbepaling bedoel ik dat de bezoeker zich thuis moet voelen, het oubollige warme bad. Alle clichés zijn waar, daarom zijn het clichés geworden. Pas ze toe.

Kleurgebruik bijvoorbeeld:

  • Oranje staat onder meer voor actief, benaderbaar, open
  • Rood wordt snel geassocieerd met vitaal, romantisch, maar ook gevaarlijk en agressief
  • Paars is luxe, magisch, spiritueel
  • Het veelgebruikte blauw staat voor zakelijk en betrouwbaar
  • Grijs wordt gebruikt voor praktische, professionele websites

Het gaat op de totaalbeleving, niet alleen de kleur. Apple laat zijn productfoto’s eruit springen door het ontwerp bijna weg te laten glijden in grijs en wit. Het knullige jaren ’90 ontwerp van marktplaats is met vaal-oranje elementen bewust gekozen om een goedkoop, ‘hobbyisten’ image te handhaven.

Een trend waar ik erg blij van wordt is het gebruik van witte / lichte achtergronden in plaats van zwarte / donkere achtergronden. Vaak is de lichte tekst op een donkere achtergrond veel slechter te lezen dan de donkere letter op een lichte achtergrond. Voor een goed contrast tussen achtergrond en tekst is het dan weer ten zeerste af te raden (licht)grijze letters te gebruiken op die witte achtergrond, hoe chic het ook staat.

Optimaliseren door foto of video

Een andere absolute sfeermaker is natuurlijk beeld. Foto’s en video kunnen in een ontwerp worden gebruikt en misbruikt. Dat laatste gebeurt helaas ook veel te vaak.

Stockfoto's: dit is SofieNiet doen met beeld:

  • Enorme foto’s of video in de header van de website die op elke pagina van de site herhaald worden en op daar de content omlaag drukken
  • Niet-gerelateerde foto’s of foto’s waar een ‘diepere’ betekenis achter zit die de bezoeker nooit zelf zal achterhalen
  • Overmatig gebruik van zogenaamde stockfoto’s, vooral van mensen die niet bij je bedrijf werken, maar die je hebt toegevoegd voor het mooie plaatje
  • Video’s die uit zichzelf gaan spelen, met geluid. Nog erger als ze weggestopt zijn in de rechteronderhoek van een sidebar
  • Tekst in de afbeelding zelf zetten met bijvoorbeeld Photoshop, waardoor Google die tekst niet kan lezen

Doen met foto’s:

Daarnaast is er natuurlijk ook technisch gezien veel dat je kunt inzetten om je afbeeldingen te gebruiken bij je zoekmachine-optimalisatie, waarover in een later artikel meer.

En nu jij.

Ben jij weleens aan een website begonnen zonder een goede fundering? Waar liep je toen tegen aan? Natuurlijk zijn ook aanvullingen welkom!

Onze Yoast Website Analyse

Wil jij dat we jouw site ook eens onder de loep nemen? Onze website analyse bestaat uit een gedegen rapport, waarin onder meer het design, de code en de zoekmachine vriendelijkheid van je website worden bekeken. We hebben nog enkele plaatsen de komende weken:

Klik hier voor meer informatie over de website analyse




13 Responses

  1. Anwar
    By Anwar on 20 augustus 2013

    Ik vroeg me af of jullie bij Yoast ook een Nederlandse webhost kunnen aanraden voor het optimaal runnen van WP. Ik meen dat Joost zelf aangaf dat wanneer je de NL markt target, je het beste bij een NL webhost kan zitten.

    • Michiel Heijmans
      By Michiel Heijmans on 20 augustus 2013

      Hoi Anwar, dank voor je reactie en vraag. Je hebt gelijk, maar in alle eerlijkheid durf ik nog geen Nederlandse partij aan te raden voor WordPress.

      We weten van een aantal goede hostingpartijen die met zoiets bezig zijn en zodra we daar meer van weten (en ermee hebben mogen spelen), zullen we daar zeker over berichten op deze website.

      Als je dit leest en denkt “Maar mijn Nederlandse WP hoster is echt helemaal top”, laat dan zeker een reactie achter.

      • Anwar
        By Anwar on 20 augustus 2013

        Ik host praktisch al m’n eigen websites en die van onze klanten bij Antagonist. Hun service medewerkers lijken aardig op de hoogte te zijn van WP ontwikkelingen en known issues. Laatst raadde ze via een blogpost nog aan om W3 Total Cache te gebruiken, ik meen de cache plugin die jullie zelf ook gebruiken.

        Over de snelheid ben ik echter niet altijd te spreken, vandaar mijn vraag.

        • Michiel Heijmans
          By Michiel Heijmans on 20 augustus 2013

          Ze gebruiken in ieder geval de juiste plugins ;-)

          Maar nogmaals: zeer valide vraag en ik ben benieuwd naar andere ervaringen met Nederlandse webhosts.

          • Jan Hobo
            By Jan Hobo on 20 augustus 2013

            Ik host al mijn klanten bij Strato in Duitsland. Ik heb ervaring met meerdere NL hosts maar kan er geen van aanraden boven Strato. Heeft NL hosting bepaalde voordelen boven bijv Duitse hosting? Ik merk zelf geen nadelen, ook niet wat betreft indexering en beoordeling door Google.

          • Michiel Heijmans
            By Michiel Heijmans on 22 augustus 2013

            Belangrijk is dat de server dicht bij de bezoeker staat, korte lijnen. Ik kan me voorstellen dat met de grootte van ons kikkerland Duitsland een prima optie is. Maar het wordt wel tijd dat er ook een solide NL oplossing komt natuurlijk. Het aantal WordPress gebruikers groeit nog steeds dagelijks ;-)

  2. Jan
    By Jan on 20 augustus 2013

    Kunnen jullie iets zeggen over laadtijden in Europa met de webhosting van Studiopress.

    Er is denk ik altijd iets van verlies maar kan misschien goed gemaakt worden door hun optimalisatie.

    Bij voor baat dank voor jullie reactie

    Jan

    • Joost de Valk
      By Joost de Valk on 20 augustus 2013

      Hoi Jan,

      Ik zou persoonlijk eerder aanraden om voor hosting in Nederland te gaan.

  3. Mark Bovenkerk
    By Mark Bovenkerk on 20 augustus 2013

    Wij bij VBk zijn erg tevreden over de hosting en service van Nines om onze WP sites op te draaien!

  4. Ed
    By Ed on 21 augustus 2013

    Wij gebruiken voor lokale (MKB) klanten tegenwoordig ook vaak Antagonist. Sinds een paar maanden ook aan het testen met http://www.lightningbase.com Zei doen alleen WordPress, SSD’s, CDN, etc. Server staat in Frankfurt.

  5. Addy Vader
    By Addy Vader on 21 augustus 2013

    Ik heb heel goede ervaringen met Realhosting. Ik heb daar een heel grote, meertalige website (WordPress) lopen die niet alleen aan de voorkant maar ook in de Admin snel genoeg is. Voor ik er heen verhuisde en erna heb ik de site ook getest in GT Metrix en daar kwam die er heel gunstig uit. Ook een andere site heb ik op die manier getest en was veel sneller bij Realhosting dan bij de eigen hoster.

  6. Peter
    By Peter on 22 augustus 2013

    Kunnen jullie aangeven wat een optimale WordPress hoster kenmerkt? Is er ergens te vinden welke server configuratie er voor zorgt dat WordPress optimaal draait? Mijn webshoster (Neostrada) is namelijk bereid om aanpassingen te doen.

    • Joost de Valk
      By Joost de Valk on 22 augustus 2013

      Hoi Peter,

      dat kan ik jou, of beter, je hoster, vertellen. Maar dat vergt een dag. Een dag die ik dan in rekening breng :)