Rich Snippets, een inleiding en tutorial

Categorieën

SEO »
06 september, 2011 – 36 Comments

In het Engels heb ik al redelijk veel geschreven over Rich Snippets, zoekresultaten in Google die verrijkt zijn met extra informatie. Een normaal zoekresultaat heeft een titel, een URL en een beschrijving / description. Een rich snippet kan echter allerlei andere vormen hebben. De laatste weken lijkt Google die rich snippets weer wat vlotter uit te rollen, ook in de Nederlandse “SERPs” (search engine result pages, oftewel zoekresultaatpagina’s). Dat leek me genoeg reden om eens een artikel op mijn Nederlandse blog te wijden aan dit fenomeen.

Wat is een rich snippet?

Een rich snippet is eigenlijk niks anders dan Google’s vertaling van specifieke machine herkenbare informatie in een beter design van het zoekresultaat. Voor iedere rich snippet zijn andere stukken code nodig, afhankelijk van de inhoud van je site moet je die dus daar op aanpassen en heb je soms ook voor verschillende stukken van je site andere code.

Meestal is deze code ofwel gebaseerd op zogenaamde Microformats of het nieuwere schema.org, een initiatief van de drie grote zoekmachines, Yahoo!, Bing en Google.

Welke rich snippets zijn er?

Het zijn er ondertussen behoorlijk wat, maar laten we ze maar eens nalopen.

  • Reviews
    Deze bestaan in geaggregeerde vorm (review-aggregate), voor sites waar gebruikers kunnen stemmen, en in “single” vorm, voor sites waar auteurs een review van een product geven. Wordt getoond als sterren onder een zoekresultaat.Ik heb artikelen geschreven over de implementatie van de code voor Magento en voor WordPress. Een voorbeeld implementatie vind je in m’n WordPress plugin reviewssectie, als je een van de plugins daarin Googled zie je zoiets:Rich Snippet voor reviews, zoals op yoast.com
  • Events
    Bruikbaar voor allerlei verschillende dingen maar bedoeld om een naam, datum en locatie op te geven van een event. Ik gebruik ‘m bijvoorbeeld voor m’n agenda van events waar ik ga spreken, en dat leidt in de zoekresultaten hiertoe:Rich Snippet voor Events zoals op yoast.com
  • Producten
    Deze is vrij nieuw, en was de directe aanleiding voor dit artikel door een tweet gisteravond, een overzicht van de producten op een pagina, dit heb ik voor Magento reeds een keer beschreven:Rich Snippet voor producten
  • Recepten
    Het moet maar net bij je site passen, maar ook voor recepten is er een mooie design, mits je de code volgens deze richtlijnenopmaakt. Hier is het rich snippet gecombineerd met een review snippet:Rich Snippet voor een recept
  • Mensen
    Het is je vast al eens opgevallen als je zocht naar een persoon en je vond z’n LinkedIn profiel, dat er een functie onder stond, dat komt door de zogenaamde “People” markup:
  • Video
    Misschien eigenlijk wel de meeste bekende rich snippet die er is. De markup hiervan is vaak wat meer werk, maar voor een goede introductie kun je mijn (Engelstalige) Video SEO post lezen. Zo’n snippet ziet er zo uit:
    Rich Snippet voor Video
    Voor de echte SEO geeks zit in dit resultaat nog wel wat leuks verstopt… Bonuspunten voor wie het vindt en meldt in de comments.
  • Auteurs
    Eigenlijk natuurlijk een “subset” van mensen, en een vrij recente toevoeging is de “authorship” markup. Deze is wat anders van soort dan de rich snippets hierboven, aangezien er nog een verificatie slag in zit door een link naar je Google Profiel. Het wordt dan ook door Google ook niet als “rich snippet” genoemd, maar het gevolg is wel vrij groot: een fototje van de auteur staat links van het artikel in de zoekresultaten. Een voorbeeld kun je hierboven zien bij de reviews.Ik heb een vrij uitgebreid artikel geschreven over hoe je dit kunt implementeren in je eigen site.

Hoe krijg ik rich snippets voor mijn site in de SERPs?

Je begint met de code voor de voor jouw site relevante rich snippets toe te voegen aan je site. Daarvoor wat tips:

  • Gebruik de rich snippet testing tool om te zien of Google je markup snapt.
  • Verberg de content van je rich snippet nooit. Ook al snapt de rich snippet test tool het wel, je site wordt niet goedgekeurd als je rich snippets verborgen zijn.
  • Zorg dat je alle verplichte velden voor dat specifieke type snippet opneemt in je pagina en liefst nog een paar meer.
  • Zorg dat de “nesting” van tags en review elementen klopt, als je niet snapt wat dat betekent, lees dan dit help artikel.

Als je dat allemaal voor elkaar hebt, en de rich snippet testing tool laat een goed resultaat zien, komt de volgende stap.

Google hanteert een zogenaamde “white-list” voor rich snippets. Niet elke site krijgt ze, je moet eerst goedgekeurd worden, aangezien het nogal makkelijk is om er mee te spammen anders. Voor alle rich snippets hierboven met uitzondering van auteurs, moet je via dit formulier aangeven dat je je site goed hebt opgemaakt en dat je graag rich snippets zou krijgen. Voor de auteurs markup geldt dat Google nog niet iedereen zo toelaat, maar er is wel een aanmeld formulier.

Hebben rich snippets invloed op mijn rankings?

Voor veel mensen lijkt dit de hamvraag, al is het dat eigenlijk niet. Het grootste effect wat een rich snippet geeft is een hogere “doorklikratio” ofwel CTR. Dit betekent dat meer mensen die zoeken naar een term waar jij voor rankt, op jouw resultaat zullen klikken als gevolg van het feit dat je meer opvalt. Deze CTR wordt, waarschijnlijk, want niemand buiten Google weet dit soort dingen zeker, vervolgens weer gebruikt door Google voor het “herschikken” van de rankings.

Het “ranking effect” van rich snippets is dus indirect, maar de verhoging van de CTR alleen al is het meer dan waard. Pagina’s op Yoast.com met rich snippets hebben sinds die getoond worden in de zoekresultaten een beduidend, tot 30%, hogere CTR. Dat is 30% meer verkeer, zonder extra nieuwe links, zonder extra nieuwe content, puur door een technische investering.

Vragen? Voorbeelden van implementaties? Andere rich snippets die ik gemist heb? Gooi ze in de comments!




36 Responses

  1. Henk
    By Henk on 6 september 2011

    Een vraag: je geeft het voorbeeld van recepten, maar ik zou me kunnen indenken dat er wel meer soorten mogelijk zijn, waarbij je een afbeelding naast de description zou kunnen plaatsen.

    Ik denk dan bijv. aan een site als AutoWeek waar een afbeelding van een auto gebruikt kan worden naast de description van een artikel.

    Is zoiets mogelijk?
    En is zoiets mogelijk /zonder/ de “review” rich snippets?

    • Joost de Valk
      By Joost de Valk on 6 september 2011

      Op dit moment nog niet, ik verwacht dat op den duur de Product markup op die manier gebruikt zou kunnen worden, maar dat ondersteunt Google nu nog niet.

  2. Barry Adams
    By Barry Adams on 6 september 2011

    “Voor de echte SEO geeks zit in dit resultaat nog wel wat leuks verstopt… Bonuspunten voor wie het vindt en meldt in de comments.”

    Ik neem aan dat je de social mention bedoelt die in dat Video snippet zit (You shared this)?

    • Joost de Valk
      By Joost de Valk on 6 september 2011

      Nope :) het is nog wel een slag of wat trickier :)

      • Barry Adams
        By Barry Adams on 6 september 2011

        Hmmm, OK dan, een echte uitdaging…. :)

  3. Jeroen Smeekens
    By Jeroen Smeekens on 6 september 2011

    Fraaie handleiding, waarvoor dank.

    Helaas kan ik niet het leuks vinden wat er in de snippet van de video post moet zitten. Als ik moet gokken is dat de meta description bij Google Video search aangeeft: “Matt Cutts explains how Google uses the meta description”. Wat afkomstig is uit een comment. Zal hem wel niet zijn ;)

    Wel heb ik nog een vraag over de Rich Snippets voor producten. Hoe genereer je deze? Ik weet dat Google tegenwoordig tabellen op een dergelijke manier kan tonen, maar hoe je hier echt invloed hierop uitoefenen is me nog niet helemaal duidelijk. Ook zie ik geen Rich Snippets voor het Totaalsport resultaat via de testing tool.

    • Joost de Valk
      By Joost de Valk on 6 september 2011

      Nee de testing tool loopt bij die snippets achter op wat ze live tonen. Het is “gewoon” een gevolg van hProduct of schema.org product markup.

      • Jeroen Smeekens
        By Jeroen Smeekens on 6 september 2011

        Bedankt voor de uitleg!

        En omdat ik het niet kan laten: is het ‘leuke’ in de snippet dat er nu feitelijk staat in de description dat Matt Cutts zegt dat de Meta Description niet langer bestaat (zo wordt het afgekapt)? Ik ben te nieuwsgierig…

  4. Frank Mulder
    By Frank Mulder on 6 september 2011

    Wat betreft Producten;
    Het gaat hier volgens mij om Items, ofwel Artikelen. Pagina’s met meerder artikelen in beide betekenissen van het woord, dit kunnen producten zijn en dus ook teksten. Archive, Tag en Categories van mijn blog worden ook op deze manier geïndexeerd.

  5. Bjorn van der Neut
    By Bjorn van der Neut on 6 september 2011

    Bedoel je dat er een kleine breadcrumb in het zoekresultaat zit? Dus “SEO” linkt naar de pagina http://yoast.com/cat/seo/ ?

    • Joost de Valk
      By Joost de Valk on 6 september 2011

      Nee, is ‘m ook niet :)

      • Bjorn van der Neut
        By Bjorn van der Neut on 6 september 2011

        Laatste poging: Dat je de description als volgt aangeeft ipv de normale description tag:

        • Joost de Valk
          By Joost de Valk on 6 september 2011

          Nee. Maar misschien moet je de specifieke pagina eens bekijken en zien of je dan iets opvalt…

          • Wilco de Kreij
            By Wilco de Kreij on 6 september 2011

            Vind het vooral opvallend dat Google de description uit het eerste comment heeft gehaald (ipv het artikel zelf)..

          • Joost de Valk
            By Joost de Valk on 6 september 2011

            Komt door m’n eigen query :)

      • Bjorn van der Neut
        By Bjorn van der Neut on 6 september 2011

        Ships daar ging mijn html code :) ik bedoel met og:description

  6. Anne Jan Roeleveld
    By Anne Jan Roeleveld on 6 september 2011

    “Voor de echte SEO geeks zit in dit resultaat nog wel wat leuks verstopt… Bonuspunten voor wie het vindt en meldt in de comments.”

    Bedoel je het play-icon in de thumbnail? Heb je die ‘hard’ in het plaatje gezet?

    Overigens, het leuke van microformats bij producten is ook dat Google die herkent en in Google Shopping verwerkt. Heb je dus geen apart feed voor nodig in Google Merchant al wil je dat uiteindelijk wel ivm extra info over verzendkosten etc.

    • Joost de Valk
      By Joost de Valk on 6 september 2011

      Close, maar nee, nog niet helemaal.

  7. Navin Poeran
    By Navin Poeran on 6 september 2011

    Heel leuke post, Joost.

    Al een tijd wil ik een begin maken aan rich snippets voor eigen sites, maar nog niet begonnen.

    Dit artikel heb ik dan ook lekker gebookmarkt.

    Wat betreft een bonuspunt, ik denk dat je bedoeld dat de omschrijving vertoont naast je video, gehaald is uit een comment. En dat dat het is, dat je bedoeld.

    Google haalt tegenwoordig ook description uit comments, omdat het denkt dat dat heel relevant is.

    Trouwens bij een x aantal queries relevant aan dat artikel worden geen video in de serp vertoont, maar slechts een foto van jou daar in plaats.

  8. Richard
    By Richard on 7 september 2011

    ik denk dat de Geeks allemaal gewoon te ver zoeken; het is een video preview van een youtube vid op Yoast.com, in plaats van een directe link naar de video zelf.

    Je ziet m dan ook niet terug als je alleen bij videos zoekt, alleen bij ‘gewoon’ google zoeken.

  9. Edwin
    By Edwin on 8 september 2011

    Joost,

    Bedankt, voor mij een heel waardevolle post. Ik heb zojuist productpagina’s voorzien van microformats, binnenkort de resultaten bekijken!

  10. Ronald
    By Ronald on 9 januari 2012

    In het verleden was het noodzakelijk om gewhitelist te worden voor het gebruik van Rich Snippets. Tegenwoordig krijgt iedere website die de code voor rich snippets op de juiste manier binnen zijn website plaatst, deze toegewezen van Google.

    Het gevolg: onjuist gebruik en mogelijk zelfs misbruik hiervan. Het is namelijk voor iedereen nu mogelijk om fake beoordelingen van websites in de organische zoekresultaten te krijgen. Zie ook mijn blogpost: http://www.netprofiler.nl/blog/2012/01/rich-snippets-een-zegen-of-zorgenkindje/

  11. Robert Theuws
    By Robert Theuws on 18 juni 2012

    Hoi Joost, in een tutorial leg je uit hoe je snippets implementeerd. Als ik deze tutorial volg en het dan door de snippet testing tool gooi zegt hij dat er een foutje in de price tag zit. Het euro teken is geen juist teken. Waar kan ik dit weghalen?

    • Joost de Valk
      By Joost de Valk on 19 juni 2012

      Het moet geen Euro teken zijn maar “EUR”, als tekst.

      • Robert Theuws
        By Robert Theuws on 19 juni 2012

        Misschien erg stom, maar ik kan dat nergens vinden. In welke file moet ik dat zoeken?

        Bedankt voor de zeer snelle reactie, wordt zeer gewaardeerd

      • Robert Theuws
        By Robert Theuws on 19 juni 2012

        Het gaat by the way over de magento implementatie:

        Step 4: Price

        This step is easy: the default theme already has the class price around the price everywhere, so just leave it as is and you’re good, otherwise, open up price.phtml and add it in.

        Als ik in price.phtml kijk staat dat inderdaad zoals je zegt, maar toch geeft de testing tool een fout