Tekstschrijvers, kwaliteit door prijs?

Een hogere prijs “impliceert” hogere kwaliteit. Dat denken veel mensen, uit psychologisch onderzoek blijkt vaak dat het onbewust ook zo werkt, maar het ís natuurlijk onzin. Een tekstschrijver die €20,- per uur meer vraagt dan een andere is niet per definitie beter. Laten we eens tot een definitie komen van een goede tekstschrijver.

Een goede tekstschrijver moet een paar dingen kunnen:

  • goede, leesbare teksten schrijven van een lengte en insteek die passen bij de doelpublicatie;
  • foutloos Nederlands kunnen schrijven;
  • zich kunnen verdiepen in een onderwerp en dat begrijpelijk maken.

Dat lijkt me de basis. Voor online komen daar in sommige gevallen wat “eisen” bij. Zoekmachinevriendelijke teksten bijvoorbeeld, zijn dan wel érg prettig en dat vereist soms wat extra kennis en kunde. Eens? Mooi.

In dit lijstje staat overduidelijk niet dat een goede tekstschrijver een hoog uurtarief moet vragen. Waarom niet? Omdat dat dus niks met kwaliteit te maken heeft. Tim is kennelijk gefrustreerd dat hij te weinig te doen heeft of te vaak moet concurreren op prijs en stelt voor een netwerk op te richten van de “Duurste tekstschrijvers van Nederland”. In de comments vallen enkele opportunisten over elkaar heen om te zeggen dat ze het een goed idee vinden. Gelukkig ook daar al wat weerwoord.

Nu werk ik regelmatig samen met een van ‘s lands beste SEO copywriters, David Brinks en is recentelijk ook een andere goede bekende, Tom Schilders, begonnen als freelance SEO copywriter. Beide zijn erg goed in wat ze doen en beide hoeven denk ik niet bij dat groepje van 250 of 500 duurste tekstschrijvers. Niet omdat hun uurtarief niet zo hoog ligt dat ze er niet bij zouden kunnen horen, hun uurtarieven vraag je maar aan henzelf, maar omdat ze werk zat hebben.

Ze hebben werk zat omdat ze goed werk leveren en hun opdrachtgevers blij maken. Als je dat gewoon blijft doen dan hoef je niet moeilijk te doen over uurtarieven. Want zo werkt prijsvorming: als iets schaars is, dan wordt het duurder. Als je dus moeite hebt om de volgens jou juiste tarieven te hanteren bij je opdrachtgevers, dan kun je wel je toevlucht nemen in kartelvorming, maar je zou ook gewoon kunnen zorgen dat je zo goede service verleent dat meer mensen met je willen werken. Dan krijg je schaarste en kun je je uurtarieven omhoog doen.

Tim zegt het volgende:

Ik sinds twee of drie jaar ineens af en toe hoor dat ik niet goedkoop ben (heb ik in de tien jaar daarvoor – tegen hetzelfde tarief – zelden gehoord).

Dat, beste Tim, heet crisis. Mensen worden daar prijsbewust van, zelfs als ze zelf niet zo’n last hebben van die crisis. Deal with it.

Maar daar houdt het niet op. Sommige mensen houden hun uurtarieven express laag omdat ze ook graag voor kleinere, niet zo rijke opdrachtgevers willen werken. Je mag het niet zeggen, maar ik weet ook vrij zeker dat er tekstschrijvers zijn die 2 uur schrijven voor ieder uur dat ze werken en dan nog steeds meer output per uur leveren dan sommige andere, duurdere tekstschrijvers. Oftewel: een uurtarief zegt helemaal niks, nada, noppes.

Laat ik even de vergelijking treffen met m’n eigen branche. Ik zit qua tarief ook aan de absolute bovenkant van de Nederlandse markt. Dat komt omdat de tarieven voor goede SEO’s in de VS en het Verenigd Koninkrijk vele malen hoger liggen, ik daar ook voldoende bekend ben en ik dus, als ik kan kiezen tussen 500 dollar per uur en 125 euro per uur een hele simpele keuze maak.

In onze markt heb je ook veel beunhazen (zie mijn vorige post) en ik erger me daar ook wel eens aan, maar ik klaag niet over hun tarieven. Als mensen met hen willen werken: prima. Goedkoop is (soms) duurkoop, maar soms ook helemaal niet. Ik ben blij met die vrije marktwerking, ik denk dat iedereen dat zou moeten zijn en ik zal zeker niet claimen dat ik beter ben omdat ik een hoger uurtarief hanteer, ik kan me namelijk ook wel anders onderscheiden.

Tags:


Yoast.nl draait op het Genesis Framework

GenesisHet Genesis Framework helpt je om snel en makkelijk geweldige websites te bouwen in WordPress. Of je nu een beginner of een ervaren developer bent, Genesis levert je de veilige en zoekmachinevriendelijke basis waardoor je WordPress dingen laat doen die je nooit verwacht had.

Lees onze Genesis review (in het engels) of koop Genesis nu!

43 Reacties

  1. JeroenDoor Jeroen op 4 september 2011

    Waar ik mij aan erger is dat iedereen tegenwoordig tekstschrijver is. Er zijn er die voor 1,5 cent per woord schrijven. Aan goede webdesigners, SEO-specialisten wordt een kapitaal uitgegeven. Terecht. Goed werk kost geld. Een tekstschrijver mag niks kosten. Terwijl goede webteksten echt een verschil maken!

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 4 september 2011

      Eens, maar dan is de onderscheidende factor toch de kwaliteit en niet de prijs?

  2. JeroenDoor Jeroen op 4 september 2011

    De onderscheidende factor zou kwaliteit moeten zijn. Helaas ziet niet iedereen het verschil tussen een echt goede tekst en een tekst die wel ok is. Vaak is dan de prijs doorslaggevend in de beslissing van de klant.

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

      Als ze dat verschil niet zien dan zijn ze het toch ook niet waard? Paarlen voor de zwijnen.

  3. DaveDoor Dave op 4 september 2011

    100% eens met je eindconclusie. Iedereen moet maar in zn eigen portemonnee kijken, en naar zn eigen kunnen

  4. ron van den boogaardDoor ron van den boogaard op 4 september 2011

    Ik vind dat je eisen aan een tekstschrijver nogal magertjes zijn.
    Naast wat je stelt:
    - goede constructie
    - mooi taalgebruik (dat kan op gespannen voet staan met foutloos nederlands)
    - goede tone of voice voor het betreffende artikel
    - entertainment

    En dan is het uurloon niet alles bepalend. In mijn reclame buro jaren werden er door mijn copywriters echt wel eens 40 uur verspijkerd aan een adje van vijf zinnen.
    Maar langere stukken schrijven is makkelijker.
    De moraal: alles wat goed is kost geld. Dat geldt voor copywriters, designers, prakkers. De enige die nog goedkoop zijn, zijn CSS-wizards :)

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 4 september 2011

      Ik word graag aangevuld :) mooi taalgebruik is echter soms een vereiste, soms niet ;)

    • RoyDoor Roy op 4 september 2011

      Ron, heeft iedereen dat altijd nodig? kun je dat ook aantonen? Dat is natuurlijk waar het in de kern om gaat, zeker online, waarin het enorm makkelijk meetbaar is.

  5. Jos van LiempdDoor Jos van Liempd op 5 september 2011

    Ik ben het helemaal met je eens. Maar, gek genoeg, óók met de “actie” van Tim. Want die is (volgens mij) vooral bedoeld om aandacht te vragen voor waar het hier inderdaad om gaat: Alles wat goed is, kost geld.
    Individueel doe je dat zoals jij het hierboven uitlegt. Niks mis mee. Duidelijk maken dat je goed werk levert (en dus geld kost)kun je daarnaast echter ook als ‘collectief’ doen. En dan gebruik je een ietsje andere boodschap: de leden van dat collectief zijn duur. Omdát ze kwaliteit leveren. Daar is toch niet echt alles mis mee?

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

      Waar ik me aan erger is dat hij van het uurtarief de onderscheidende factor maakt. Ik ken een aantal tekstschrijvers die heel duur zijn en niks waard, en vice versa. Het is onzin om te klagen dat je concurrent het goedkoper doet, als jij daar last van hebt, doe JIJ iets fout, niet die concurrent.

      • Jos van LiempdDoor Jos van Liempd op 5 september 2011

        Het punt is dat Tim in mijn ogen niet echt iets anders zegt dan jij. Alleen verantwoordt jij de relatie tussen prijs en kwaliteit als individuele ondernemer. Wanneer je als collectief hetzelfde statement wilt maken, dan kun je dat niet op dezelfde manier doen. Dan kun je nauwelijks anders dan dat vertalen in een ietsje andere boodschap: ‘de leden van dit collectief zijn duur. Omdát ze kwaliteit leveren’.

  6. Remi van BeekumDoor Remi van Beekum op 5 september 2011

    Voor goede tekstschrijvers is er zat werk in Nederland. Ook tegen een gezond tarief. Zo’n tekstschrijver moet wellicht even door een rustige beginperiode heen, maar als je goede teksten schrijft worden je klanten tevreden en pluggen ze je vanzelf wel weer bij hun vriendjes.

    Ik ken een goede tekstschrijver, niet duur maar ook niet goedkoop, die regelmatig opdrachten af moet zeggen vanwege de drukte.

    Verder zegt een uurtarief inderdaad lang niet alles, want sommige schrijvers zijn gewoon veel sneller dan anderen. Maar ik vind afrekenen op uurbasis wel een stuk beter dan op basis van aantal woorden.

    Wat wel een verschil is met bijvoorbeeld SEO: Iedereen leert op school schrijven. Dus een deel van de opdrachtgevers denkt dat ze het ook wel zelf kunnen en vind het daarom dus maar allemaal duur. Dat soort opdrachtgevers zijn PITA klanten, en die zitten wel veel in die branche.

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

      Laten we heel reëel wezen Remi, voor sommige sites is een tekst van iemand die “gewoon” Nederlands kan schrijven al genoeg, anderen stellen hogere eisen. Vandaar dat een differentiatie in tarieven een logisch gevolg van marktwerking is. Dan is echter het betere tarief een gevolg van de hogere kwaliteit en de daarop volgende hogere vraag, het tarief kan en mag nooit het uitgangspunt zijn.

      • Remi van BeekumDoor Remi van Beekum op 5 september 2011

        Daar ben ik het volledig mee eens. Tarief mag geen uitgangspunt zijn.

  7. Tekstschrijver TimDoor Tekstschrijver Tim op 5 september 2011

    He Joost,

    Leuke post, wel een beetje kort de bocht misschien (en wat belerend “Dat, beste Tim, heet crisis…” ;-). Een reactie aan de hand van wat artikeltjes die je, denk ik, niet gelezen hebt? ->

    Ik ben het met je eens dat uurtarief er niet toe doet, zie evt ook: http://tekstschrijver-tim.nl/2010/01/18/uurtarief-tekstschrijver-copywriter/

    Met name deze zin verdient een nuance: “Tim is kennelijk gefrustreerd dat hij te weinig te doen heeft of te vaak moet concurreren op prijs”

    - Ik heb meer werk dan ik aan kan, zie evt ook http://tekstschrijver-tim.nl/2010/05/03/freelance-tekstschrijvers-gezocht/
    - Ik heb geen enkele moeite om een hoog uurtarief te verkopen, zie http://tekstschrijver-tim.nl/2010/11/10/serieus-uurtarief/
    - Gefrustreerd? Dat wel, ja. Het is jammer dat de financiele waardering achterblijft vergeleken met advocaten – om 1 voorbeeld te noemen. En ik serieuze websites aanbiedingen zie doen, die zich doorvertalen naar maandsalarissen waar je nog geen 15-jarige voor in dienst kunt nemen (meer uitleg staat evt hier: http://tekstschrijver-tim.nl/2011/08/18/de-duurstetektschrijvers-ii/)

    We delen dus de mening dat uurtarief weinig zegt over kwaliteit. Wat zijn wel goede criteria om een tekstschrijver te kiezen? Hier – laatste linkje – vind je er 20: http://tekstschrijver-tim.nl/2011/01/26/freelancematch/#comment-8061

    Dank voor je bijdrage aan de discussie (over hoe kun je je als collectief nu eens wat sterker maken <- mocht je daar nog een suggestie voor hebben, laat het dan ook weten?).

    Hartelijke groet!

    Tim

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

      Hoi Tim,

      leuk je voorbij te zien komen :) natuurlijk is het belerend, ik ben nogal een bromsnor :)

      Mag ik even heel eerlijk zijn: je uurtarief blijft achter bij dat van een advocaat omdat een advocaat 99% van de tijd een veel grotere verantwoordelijkheid draagt. Als hij/zij iets fout doet heb je een groter problem dan als jij een spelfout maakt. Hetzelfde geldt voor SEO’s. Als ik een grote e-commerce site een fout advies geef en ze raken hun verkeer kwijt kost dat énorm veel geld. Dat soort risico’s kleven simpelweg niet aan tekstschrijven. Als die risico’s er al zijn, bijvoorbeeld in teksten voor verzekeraars, dan wordt er iemand bij geroepen om die tekst te checken, weet je wie? Die advocaat (of een van de juridische assistenten van “compliance”).

  8. RichardDoor Richard op 5 september 2011

    Het interesseert me geen zak hoe lang iemand er over doet om teksten te schrijven voor mijn sites; ik heb een aantal pagina’s waar informatie op moet, en daar wil ik een prijsopgave voor, waar ik mee akkoord ga of niet.

    Dit geldt overigens niet alleen voor mijn teksten, maar ook voor andere dingen.

  9. JeroenDoor Jeroen op 5 september 2011

    @Richard. Precies. Daarom reken ik ook nooit een uurtarief. Ik maak gewoon het vullen van een webpagina goedkoper dan copywriting of diensten die mij meer tijd kosten!

  10. AnneliesDoor Annelies op 5 september 2011

    Ik ben het met allebei eens. Merk zelf vaak genoeg dat prospects de kwaliteit in teksten niet kunnen onderscheiden, of gaan voor iemand die ze viavia vaag kennen in plaats van voor de beste (vriendjespolitiek) en dat frustreert me behoorlijk soms. Ik zit vaak in een soort poule met (blijkbaar) allemaal goedkope tekstschrijvers, en als ik die namen dan soms achterhaal dan weet ik dat ik beter ben (ja, dat kan arrogant klinken, maar het is dan toch echt zo) en toch gaan ze voor de cheap ass tekstschrijver. Ik snap de keuze voor goedkoop wel, maar vaak genoeg vragen ze niet eerst of het bij mij misschien ook wat goedkoper kan, terwijl ik soms best coulant kan zijn. Dus waar het precies misgaat, geen idee, maar we hebben niet allemaal de luxepositie om te kunnen roepen dat we elders 500 dollar per uur krijgen ;-). Dan geeft jouw uurprijs net zo goed aan dat je kwaliteit levert, anders zou niemand dat betalen namelijk. Dus uurprijs is gewoon belangrijk, ook om kwaliteit af te meten, maar then again: lang niet alle klanten interesseert die kwaliteit iets.
    Afijn, het is maandagochtend; of bovenstaand verhaal logisch klinkt weet ik niet, ik ga lekker aan het werk ;-).

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

      Hey Annelies,

      als je gewoon “nee” zegt als mensen vragen of het goedkoper kan en voor je klanten super werk blijft leveren waar ze wel blij mee zijn dan komt het toch vanzelf goed? En dan is de onderscheidende factor toch nog steeds jouw kwaliteit van werk en niet je uurtarief?

      • AnneliesDoor Annelies op 5 september 2011

        Misschien heb ik dan gewoon de verkeerde klanten maar meestal zijn ze zo met zichzelf bezig dat het niet in ze opkomt mij actief, of minder actief, te promoten. Wellicht kan ik daar zelf iets harder in pushen natuurlijk. Of ik heb hoe dan ook een restyle van mijn business nodig qua hoe ik alles aanpak. Ik zeg vaak genoeg ‘nee’ op de vraag of het goedkoper kan, te meer omdat ik mezelf serieus genoeg neem. Maar mijn klanten zijn vaak genoeg geen terugkerende klanten en als ik een groter klantenbestand wil opbouwen, moet ik toch iets ondernemen lijkt mij. Als je nog tips hebt ;-)…

        • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

          Nou het begint met simpelweg vragen om referenties en die gebruiken in je verkoop verhaal. Dat doe ik ook steeds beter :)

          • AnneliesDoor Annelies op 5 september 2011

            Tja, ik heb een pagina met referenties, maar die wordt niet echt massaal bekeken nog ;-). Die kan ik natuurlijk wel naar voren halen, dus dat ga ik dan maar eens op mijn lijstje schrijven. En dan zit ik nog met twee sites, waarvan één echt zakelijk en de ander niet, somehow zou ik dat meer bij elkaar willen trekken, maar ik wil toch graag die duidelijk scheiding hebben. Daar nog een idee over? ;-).

          • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

            Ik heb ideeën zat Annelies, maar ik zou beginnen met de overduidelijke fouten er uit halen… Ik zie overal dit soort issues:

            http://uploads.yoast.nl/Insperide-20110905-100917.png

          • RichardDoor Richard op 5 september 2011

            ik wilde je idd ook mailen dat ik wat fouten op je site (insperide dus) tegenkwam, maar je hebt én geen klikbaar e-mailadres op je contactpagina, en daar waar een contactformulier moet staan staat niks ;)

            Als Anneliesje overigens je ‘belangrijkste’ site is zou je wellicht daar ook iets duidelijker kunnen maken waar je wil dat ik naartoe ga, als mogelijke nieuwe klant?

          • AnneliesDoor Annelies op 5 september 2011

            Hee, maar das raar, van dat contactformulier! Die zou er wel moeten zijn! Waarschijnlijk iets met een plugin niet goed gegaan. En die letters ligt ongetwijfeld ook aan een update van WordPress want dat is al eerder misgegaan. Iets met het overzetten van de database bij het updaten van de WordPress-versie gaat altijd mis.
            Ik zal daar eens even induiken!
            En Richard: waar zou je gewezen willen worden op mijn bedrijf op Anneliesje.nl? Vind het lastig te bepalen waar ik het duidelijker erin kan fietsen…

          • RichardDoor Richard op 5 september 2011

            Het is nu gewoon een blog; tenzij ik toevallig op de Insperide link klik (die mij als Brabants Boertje niks zegt, het is puur nieuwsgierigheid dat ik er op klik) kom ik nergens tegen wie je bent of wat je doet.

            Zelfs niet bij Over Annelies, tenminste, ik ben al weggeklikt voor ik daar iets gelezen heb dat me verwijst naar wat je voor me zou kunnen betekenen.

            Ik denk dat je de “videotopper” dus beter zou vervangen door 1 zin met wie je bent en wat je doet, en 1 zin met hoe ik contact met je opneem, ofzo.

            Tenzij het voor jou echt enorm belangrijk is dat ik die videotopper bekijk tenminste ;)

    • RoyDoor Roy op 5 september 2011

      @anneliesje: dat is de vraag die ik ook bij tim gesteld heb: als iemand het verschil niet ziet, is het er dan wel ;)

      • AnneliesDoor Annelies op 5 september 2011

        Lekker triviale vraag. Het is er op het moment dat ik bepaal dat het er is natuurlijk. Of Tim, of wie dan ook. Er zit gewoon een niveauverschil in, onderscheidend vermogen bij de prospect ontbreekt, ziet door de bomen het bos niet meer en gaat voor prijs. Zou ik wellicht zelf ook doen als ik iets moest regelen waar ik echt geen verstand van heb.

        • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

          Annelies, zo werkt het met wijn ook. Veel mensen proeven het verschil tussen een fles wijn van 2 euro en van 5 euro. Lang niet iedereen proeft het verschil tussen een wijn van 10 en een wijn van 100 euro, laat staan als je nog in hogere categorieën komt.

          Je kunt de klant niet verwijten dat ze dat verschil niet zien, je kunt ze óf opleiden om dat verschil wel te zien, óf er genoegen mee nemen dat er nu eenmaal maar een paar connaisseurs zijn.

        • RoyDoor Roy op 5 september 2011

          Precies, dus als de prospect dat niet ziet moet je hem uitleggen wat het verschil is en inschatten of hij dat nou juist wel of niet nodig heeft.

  11. RoyDoor Roy op 5 september 2011

    Overigens hoort bij ‘professionele, dure tekstschrijvers’ ook een professionele site. Dat is die buddypress installatie niet en dat belooft imho ook niets over de kwaliteit van de schrijvers die erop staan.

  12. RichardDoor Richard op 5 september 2011

    Ik denk ook dat prijsbepaling en met name acceptatie van die prijs een kwestie van gecombineerde factoren is.

    Met alle respect voor Tim; ik wéét dat het een enorme goeie tekstschrijver is, maar als ik zijn site bezoek zie ik vooral negativiteit en het design is nou ook niet echt je-van-het.

    Nu ga ik er van uit dat Tim’s netwerk ondertussen dusdanig groot is dat dat voor hem weinig uitmaakt, maar tóch; iedereen weet toch dat het totaalplaatje het verschil maakt?

    En wat teksten betreft; als ik er de blogs op nalees (en de Cialdini’s, salestrainingen enzovoorts), negativiteit zou je toch gewoon moeten vermijden?

  13. Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

    Net (na mailtje van Remi, thx!) de tijd en tijdzone op m’n server even aangepast, dus nu kloppen de tijden van nieuwe comments wel, maar oude niet ;)

    • RichardDoor Richard op 5 september 2011

      hehe leuk om te zien dat jij ook wel eens achter ligt :P

      • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

        hehe, die gun ik je :P

  14. Jos van LiempdDoor Jos van Liempd op 5 september 2011

    Hoe dan ook, elk initiatief om duidelijk te maken dat tekstschrijven een vak is dat slecht, goed, duur of goedkoop kan worden beoefend is meegenomen.

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

      Eens, maar ik heb persoonlijk liever dat we allemaal focussen op hoe het béter kan. Niet hoe het duurder of goedkoper kan, maar beter.

  15. Marcel BeijerDoor Marcel Beijer op 5 september 2011

    Helaas zijn er opdrachtgevers die al blij zijn met een foutloze tekst. Zij zien het verschil niet tussen een tekst en een goede tekst. Schrijven is een ambacht!

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 5 september 2011

      Zie mijn reactie op Anneliesje :-)

  16. TheoDoor Theo op 30 september 2011

    Interessante discussie, zoals het hier staat had ik het nog niet bekeken. De munt heeft twee kanten. Wat mij, waarschijnlijk net als Tim en Annelies (en wel meer tekstschrijvers, lijkt me zo), dwars zat was dat op veel forums tekstschrijvers actief zijn die heel goedkoop schrijven. Als je, zoals ik vier jaar geleden, begint en klanten wil krijgen zul je jezelf moeten laten zien. Goedkoop, heel goedkoop. Maar als je het goed doet, merk je snel genoeg wat werkt en wat niet. Door fouten te maken en die teksten te schrijven waar iedereen genoegen mee neemt, leer je snel en veel. Dan heb je vanzelf genoeg opdrachten en hoef je die forums niet meer te gebruiken. Kwaliteit heeft tijd nodig en die tijd moet je het geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>