Search results in Search results

Het verbaast me enigszins hoe veel search results in search results je weer tegen komt in bepaalde hoeken van de (Nederlandse) SERPs. De post van Matt over dit onderwerp is toch al weer een tijdje oud. Met search results in search results bedoel ik dat zoek op een term, op een resultaat klik, en dan blijk op een resultaat pagina van een andere “zoekmachine” terecht gekomen te zijn. Vinden.nl was hier vroeger erg goed in, maar in de vacature branche zie ik nu zoveel voorbeelden dat het om gek van te worden is.

Disclaimer: in het verleden bij Onetomarket heb ik JobTrack geholpen met SEO, de afgelopen jaren heb ik VNU geholpen met de optimalisatie van hun sites, o.a. NationaleVacaturebank.nl. Geen van deze opdrachtgevers heeft invloed gehad op deze tekst, VNU weet er wel van.

Wat is het probleem?

Het probleem is dit: als een gebruiker zoekt op “vacature accountmanager wijchen”, dan wil hij / zij terecht komen op een vacature pagina. De realiteit is dat het zoekresultaat voor die term er zo uit ziet:

vacature accountmanager wijchen

Als ik klik op 1 van die resultaten kom ik terecht op een zoekresultaat pagina binnen ofwel indeed.nl ofwel jooble.co.nl. Indeed.nl is onderdeel van een internationaal bedrijf dat dit ook in de VS grootschalig doet.

Het probleem is hier dat als ik bijvoorbeeld op het 1e result van Jooble klik, ik via een redirect terecht kom op Jobtrack. Jobtrack werkt zelfs mee aan deze rare praktijken door toe te staan dat er een “terug” link staat op hun vacature pagina die door middel van JavaScript terug linkt naar Jooble:

jobtrack vacature met terug link

Wat natuurlijk eigenlijk had moeten ranken is een vacature overzichts-pagina op JobTrack of liever nog, een vacature pagina op JobTrack met een échte vacature in Wijchen! (De bovenstaande vacature is zoals je ziet in Arnhem).

Hoe komt dit nou?

In alle optimalisatie voor job sites is me 2 dingen gebleken: om goed te ranken, heb je zo veel mogelijk vacatures nodig. Met kleine vacature sites ranken voor termen als vacatures accountmanagement is zo goed als niet te doen. De sites die de resultaten van andere job boards “aggregeren” of “scrapen”, hebben altijd het grootste aanbod en ranken dus makkelijker. Dat levert op dat het voor JobTrack, NationaleVacatureBank en andere legitieme vacature sites lastig is om te ranken tegen deze scrapers.

Die scrapers hebben vervolgens een “advertentie” model waarbij ze de vacature sites de kans bieden om tegen betaling hun sites hoger in die resultaten te krijgen. Je zou het bijna een vorm van moderne chantage noemen: ze betalen om hun vacatures hoger in de resultaten van die “vertical search engines” te krijgen, omdat die sites hun eigen rankings in de zoekresultaten weg drukken…

Er zijn een hele serie van dit soort scrapers, de een nog viezer dan de ander. Jooble en Indeed hebben beide enorm hun best gedaan om hun resultaten te laten lijken op een zoekresultaat van Google. Andere sites zoals Carrieretijger hebben met AdSense overladen landingspagina’s waarvan ik hoop dat een volgende Panda update ze nog een keer de resultaten uitwast.

De oplossing?

De oplossing is volgens mij heel simpel: Google zou alle scrapers 1 op 1 de resultaten uit moeten mikken, allemaal wegens overtreding van die ene regel:

Gebruik ‘robots.txt’ om te voorkomen dat pagina’s worden gecrawld met zoekresultaten of andere automatisch gegenereerde pagina’s die weinig waarde toevoegen voor bezoekers die zoekmachines gebruiken.

Als alle scrapers er uit worden gegooid krijg je weer individuele vacatures en échte vacature sites als resultaten. Dat is al een enorme vooruitgang. De volgende stap is dan een vertical binnen Google, wat niet eens zo heel ver weg lijkt gezien deze patentaanvraag.

Tags:


Yoast.nl draait op het Genesis Framework

GenesisHet Genesis Framework helpt je om snel en makkelijk geweldige websites te bouwen in WordPress. Of je nu een beginner of een ervaren developer bent, Genesis levert je de veilige en zoekmachinevriendelijke basis waardoor je WordPress dingen laat doen die je nooit verwacht had.

Lees onze Genesis review (in het engels) of koop Genesis nu!

6 Reacties

  1. Michel RijndersDoor Michel Rijnders op 18 september 2011

    Het verbaast mij al lange tijd dergelijke sites zoveel zoekresultaten in de Google resultaten krijgen en vooral dat Google hier niets aan doet. Indeed is in de US inmiddels groter in termen van traffic dan Careerbuilder en Monster. 90% van de traffic komt ongetwijfeld vanuit Google. In Nederland is jobrapido.nl koploper wat dit betreft: 750.000 resultaten in Google en inmiddels bijna net zo groot qua traffic als Monsterboard en Nationalevacaturebank. En zo zijn er nog veel meer: simplyhired, gotomyjob, trovit, vacaturerunner, etc.

    Duidelijk big business en een makkelijke manier om veel traffic te krijgen vanuit Google zonder dat Google er iets aan doet.

  2. Arjan SnaterseDoor Arjan Snaterse op 18 september 2011

    En wat te denken van de directory sites (bijv. bijv. http://www.google.nl/search?q=autopoetsbedrijf+enschede&hl=nl&gl=nl&pws=0&num=10). Dat is in principe ook niets meer dan search in search. Als je dan een directory laat ranken, zorg dan dat het er een is waar ik reviews etc kan lezen.

    Hoewel het soms ook niet prettig is, heb ik hier liever toch een pagina vol Places pagina’s denk ik.

  3. Michel RijndersDoor Michel Rijnders op 18 september 2011

    Trouwens los van de verticals of scrapers bieden vacaturesites veelal ook als het ware “zoekresultaten in de zoekresultaten”. Zit daar een belangrijk verschil in dat vacaturesites wel eigen content bieden (de vacatures) en de verticals niet? Of maakt dat geen verschil? Naast de verticals zijn er dan ook de nodige vacaturesites die hun resultaten met robots.txt zouden moeten uitsluiten. Vacaturesites zijn vaak vergelijkbaar met de directory sites die Arjan ook als voorbeeld geeft.

  4. RemonDoor Remon op 23 september 2011

    Blijft inderdaad raar dat zulke sites zo hoog ranken. Ask.com zag je ook nog wel eens hoog ranken (al is die site me de laatste tijd niet meer zo opgevallen).

  5. Matthijs HofstedeDoor Matthijs Hofstede op 26 september 2011

    Het is inderdaad een flinke vervuiling van de zoekresultaten. Daar komt nog eens bij dat de meeste vacatures die op de (interne) zoekpagina’s naar voren komen vacatures zijn die landelijk worden aangeboden en dus op alle resultaten naar voren komen.

    Ik heb overigens wel de ervaring dat met een redelijk populaire site in combinatie met een aantal goed geschreven pagina’s je op bepaalde zoekwoorden de concurrentie nog wel aan kan met deze jongens. Vooral wanneer het gaat om een zoekterm zoals [vacature] + [naam vacature].

    Het wordt inderdaad moeilijk wanneer een plaatsnaam of een andere specifieke term aan wordt toegevoegd. (aantal te schrijven pagina’s neemt exponentieel toe).

Trackbacks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>