Google Panda: de top 100 winnaars en verliezers

Google's Panda update, Yoast houdt er van!Van de week hield ik een verhaal op SES Amsterdam, onder andere over de winnaars en verliezers van Google Panda in Nederland. Mijn belangrijkste conclusie was dat, hoewel de verliezers hun verlies verdienden, er een hoop partijen niet bij de winnaars hoorden die je wel als winnaar zou verwachten. Waar blijven toch bijvoorbeeld de HEMA, Conrad en Kijkshop als grote winnaars?

In mijn presentatie op SES gebruikte ik vooral data van SearchMetrics, een Duits bedrijf met een van de meest gave nieuwe tools in de SEO markt die er maar zijn. Ze tracken in Nederland op dit moment 1,5 miljoen keywords, waarvan ze van 1 miljoen iedere maand de ranking bekijken en van ongeveer een half miljoen keywords zelfs elke week. Op basis van die cijfers berekenen ze een “visibility score” per website, die een prima indicatie geeft van of websites rankings gewonnen of verloren hebben.

Ik vroeg aan mijn goede bekenden bij SearchMetrics om een lijstje voor me uit te draaien van de top 100 winnaars en top 100 verliezers van Google Panda in Nederland. Het lijstje verliezers stemde me wel redelijk vrolijk; over het algemeen klopte dat wel met m’n verwachtingen, enkele uitzonderingen daargelaten. Het lijstje winnaars echter lijkt eerder een lijstje wat ik óók bij de verliezers verwacht had. Vooral enkele coupon sites en startpagina-klonen lijken gewonnen te hebben. Ik vermoed dat dat in volgende Panda updates nog wel “opgelost” wordt.

De conclusie van SES Amsterdam was overigens helder: we bewegen met z’n allen in de SEO martkt steeds meer richting content strategie, wat goed is. Uit de site clinic werd denk ik echter ook wel duidelijk dat er nog een hoop technische issues te vinden en op te lossen zijn op veel sites. Wat mijn maatje Eduard zeer terecht een “hygiëne factor” noemt.

De top 20 verliezers door Google’s Panda update

  1. goeievraag.nl
  2. cylex-bedrijvengids.nl
  3. beslist.nl
  4. leerwiki.nl
  5. twenga.nl
  6. tripadvisor.nl
  7. b9.nl
  8. last.fm
  9. shopwiki.nl
  10. njobs.nl
  11. myspace.com
  12. ciao-shopping.nl
  13. tupalo.com
  14. gezondheidsplein.nl
  15. plaats.nl
  16. hotfrog.nl
  17. websitegegevens.nl
  18. trafficvisualize.nl
  19. jump2jobs.nl
  20. ehow.com

De top 20 winnaars in Google Panda

Bij de eerste paar hier geen grote verrassingen, maar verder naar beneden wordt het… pijnlijk.

  1. youtube.com
  2. wikipedia.org
  3. twitter.com
  4. startpagina.nl
  5. facebook.com
  6. telefoonboek.nl
  7. detelefoongids.nl
  8. google.com
  9. apple.com
  10. informer.com
  11. nos.nl
  12. reclamefolder.nl
  13. yalwa.nl
  14. spitsnieuws.nl
  15. google.nl
  16. infonu.nl
  17. computertotaal.nl
  18. onlinefreeonline.com
  19. alexa.com
  20. blog.nl

De volledige lijst van 100 Google Panda winnaars en verliezers

De volledige lijst bevat naast de sites ook nog de organische visibility voor en na Google Panda, het verschil en het percentuele verschil. Het is nogal een lijst, dus ik heb ‘m in een Google Doc gezet, dat je hier kunt openen. Veel plezier er mee!

Yoast.nl draait op het Genesis Framework

GenesisHet Genesis Framework helpt je om snel en makkelijk geweldige websites te bouwen in WordPress. Of je nu een beginner of een ervaren developer bent, Genesis levert je de veilige en zoekmachinevriendelijke basis waardoor je WordPress dingen laat doen die je nooit verwacht had.

Lees onze Genesis review (in het engels) of koop Genesis nu!

18 Reacties

  1. Arjan SnaterseDoor Arjan Snaterse op 8 oktober 2011

    Wat is die winnaars lijst toch eignelijk ook om te huilen..

    Ik vraag me serieus af wat voor nut het heeft om de telefoongids nog te laten ranken.. Bedrijven staan toch wel in Places en prive personen vind je er niet mee.. En daar bovenop ook nog eens een kopietje, telefoonboek.nl?

    Ik snap het niet meer…

    • Martijn OudDoor Martijn Oud op 10 oktober 2011

      Opvallend ook dat Startpagina omhoog schiet. Infonu vind ik persoonlijk ook niet overkomen als een betrouwbare bron van medische informatie (Voorbeeld van Matt)…

  2. JorisDoor Joris op 8 oktober 2011

    Hoi Joost,

    Leuke lijst en komt in grote lijnen ook wel overeen met mijn verwachtingen. Wel heb ik moeite met de term ‘visibility score’ omdat dat vrij weinig zeg over de concrete afname in absolute aantallen. Zo zouden wij volgens je sheet ~20% aan visibility score verloren moeten hebben. Die 20% komt gelukkig niet in de buurt van de afname in SEO bezoek.

    Een lijstje met absolute SEO bezoekersaantallen lijkt me een stuk interessanter :-)

    Grtz,
    Joris

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 8 oktober 2011

      Visibility is het dichtste wat je daarbij gaat komen Joris, als je niet de stats van de sites zelf hebt. Het enige wat je nog kunt doen om te verbeteren is de keyword set te vergroten, met 1,5 miljoen keywords kom je natuurlijk nog niet eens in de buurt van de long tail.

  3. RogerDoor Roger op 8 oktober 2011

    Over welke periode is deze meting?

  4. Jeroen van EckDoor Jeroen van Eck op 8 oktober 2011

    Ik schrok even toen ik onlinefreeonline.com bij de winnaars zag staan. Dat is zo ongeveer wel de meest spammy site die ik ken. Content zijn gewoon gescrapete SERPs. Maar deze site is helemaal niet geïndexeerd in Google. Enig idee hoe die hier toch in terug komt?

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 8 oktober 2011

      Dat komt omdat deze meting tot begin vorige week loopt en onlinefreeonline.com halverwege vorige week gebanned is.

      • Jeroen van EckDoor Jeroen van Eck op 8 oktober 2011

        Dat is wel slecht, dat ‘ie eerst wint bij de Panda update en daarna gebanned wordt.

  5. SergeDoor Serge op 8 oktober 2011

    Opvallend hoe weinig e-commerce partijen in de lijst staan. Al helemaal geen travelsites.

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 8 oktober 2011

      Dat klopt Serge, ik vermoed dat dat deels ligt aan de keywords van SearchMetrics, maar ook dat daar gewoon niet veel gebeurd is.

  6. Marcus ToberDoor Marcus Tober op 8 oktober 2011

    @Jeroen,
    onlinefreeonline.com is absolutely SPAM. And it seems that Google kicked them out of the index. They have 0 visibility anymore. Look here: http://suite.searchmetrics.com/en/research/domains/organic/?se=54&url=onlinefreeonline.com

    To explain the metrics. The SEO visibility we calculate for the Dutch index is based in ~600.000 keywords every week. In this keyword base we have a good mix of short and longtail keywords. We don’t know every keyword, but with this base you can get a good overview about the visibility of your site and your competitors. :)

    Cheers
    Marcus

  7. SebastianDoor Sebastian op 10 oktober 2011

    De panda update is geen doorlopend proces. Maar wel een wijziging in de algoritme die ge-fine-tuned zal moeten worden. Echte farmers worden nog niet effectief aangepakt, ook met het nut van de ‘alledged farmer website’ word onvoldoende rekening gehouden. Ik meen dat er rond 12 augustus de update ineens is toegepast. Niet uitgerold over een periode. Terecht, maar onvoorzichtig.

  8. Edwin WaelbersDoor Edwin Waelbers op 14 november 2011

    Met alle respect maar die tool heeft weinig waarde. Het is gewoon speelgoed die in het beste geval een indicatie kan zijn.

    Ik heb die zonet even getest met 2 websites die over hetzelfde onderwerp handelen. Ze hebben ongeveer even veel bezoekers, staan ongeveer gelijk in de SERP, zijn beide vergelijkbaar actief op social media, houden zich beide keurig aan de regels, etc…

    Toch haalt de ene een Visibility Score van 5 en de andere eentje van 96.

    Wat mij betreft is die tool dus niet erg nauwkeurig en mag je deze niet gebruiken om te weten wie de ‘winnaars en verliezers’ zijn.

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 18 november 2011

      Edwin, je reactie heeft een heel groot n=1 gehalte. Voor kleinere sites kan ik me voorstellen dat de tool niet altijd even waardevol is, maar voor mensen zoals ik, die eigenlijk meer met sites met een visibility score van boven de 2/ 3/4000 en soms nog veel hoger werken is het juist enorm handig.

  9. tomDoor tom op 18 november 2011

    Klopt het dat de Panda update voornamelijk gaat om
    ON-Page zoekmachine optimalisatie.

    • Joost de ValkDoor Joost de Valk op 18 november 2011

      Het heeft in veel gevallen eigenlijk heel weinig met standaard zoekmachine optimalisatie te maken en alles met “andere” metrics zoals bounce rate, usability, ads, etc. Het heeft wel voornamelijk met de site zélf vandoen inderdaad.

  10. NandoeDoor Nandoe op 1 december 2011

    Bedankt. Eindelijk een gedocumenteerd verhaal waarin ik DagjeWeg.NL kan vergelijken met andere sites. Al onze content is uniek en geschreven door een journalistieke redactie in dienst. Gek is het dat we dan op plaats 22 staan van meest getroffen sites. Binnen onze sector zijn we nagenoeg de enige site met redactionele verhalen, reportages etc. Toch getroffen door de Panda Update. Maar goed, op sommige belangrijke keywords lijkt er al wat herstel plaats te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>