DUO & Duplicate content, zo werkt dat dus…

Iedere week kijk ik even naar de stijgers en dalers in SearchMetrics, gewoon om te kijken wie het goed en slecht doen. Als er dingen opvallen in die lijstjes kijk ik altijd even naar wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn. Welke technieken werken, wat werkt niet meer, etc.

Deze week kwam een schitterend voorbeeld naar boven. Enige tijd geleden is de IB Groep, waar wij onze studiefinanciering vandaan kregen, omgedoopt naar DUO, de dienst uitvoering onderwijs. DUO kun je vinden op duo.nl. De IB Groep kon je vinden op ib-groep.nl. Ik zeg kon, omdat je zou verwachten dat naar die site gaan je zou redirecten naar DUO en in mijn herinnering heeft het dat ook een tijd gedaan. Maar nu niet meer.

DUO of IB-groep, wat is het nu?

Duplicate content

Dan ontstaat er dus een probleem: duo.nl en ib-groep.nl zijn 100% identiek. Welke site moet Google nu laten zien in de zoekresultaten? Afgelopen week besloot Google dat duo.nl een minder goed resultaat was dan ib-groep.nl, waarschijnlijk op basis van de leeftijd van het domein en misschien zelfs wel gewoon wat tests in de zoekresultaten, meer mensen zullen de naam IB Groep nog kennen dan DUO.

Daardoor kon het gebeuren dat duo.nl deze week bij de grootste dalers stond in SearchMetrics, en een groot deel van zijn visibility verloor, terwijl ib-groep.nl tot de grootste stijgers behoorde. Stuivertje wisselen, noemen we dat.

Klein probleempje echter: duo.nl verloor 1.917 visibility “punten”, ib-groep.nl won er “maar” 1.364. Dat betekent dat bijna 600 punten, bijna 1/6e van de totale visibility score van duo.nl, verdampt is. Dat kost de NL overheid dus weer meer AdWords om gevonden te worden voor die termen…

De oplossing

De oplossing is ontzettend simpel. Een sitewide 301 van ib-groep.nl naar duo.nl, gewoon ib-groep.nl/x redirecten naar duo.nl/x: klaar. De sites zijn identiek, dit had nooit moeten gebeuren. Als een redirect om een of andere reden geen optie is, dan zou een canonical ook nog kunnen, maar die moet dan wel ook altijd naar de goede duo.nl pagina wijzen, en niet naar ib-groep.nl.

Waarschijnlijk wordt die redirect op een domein als dit, met een behoorlijke bak enorm goede links, zo opgepakt en is het zo verholpen. Maar laat dit een les zijn: doe dit soort dingen niet fout op je eigen site!

Yoast.nl draait op het Genesis Framework

GenesisHet Genesis Framework helpt je om snel en makkelijk geweldige websites te bouwen in WordPress. Of je nu een beginner of een ervaren developer bent, Genesis levert je de veilige en zoekmachinevriendelijke basis waardoor je WordPress dingen laat doen die je nooit verwacht had.

Lees onze Genesis review (in het engels) of koop Genesis nu!

1 Reacties

  1. Martijn OudDoor Martijn Oud op 1 oktober 2012

    Het verbaast me elke keer weer dat developers dit niet begrijpen (of implementeren). Ik kan er inkomen dat ze bij de overheid geen SEO hebben zitten maar een (duur) webdesign/webdevelopment bureau moet dit gewoon weten, en oplossen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>